2 c)  Työyhteisön sosiaalisen median käytön pelisäännöt.

Työyhteisön sosiaalisen median käytön pelisääntöjä etsiessäni, löysin monenlaisia. Jotkut näistä oli mielestäni hyvin pitkiä, joka teki niistä vähän sekavia. Löytyi hyväkin ja valitsin näistä yhden. Nämä työyhteisön sosiaalisen median käytön pelisäännöt on otettu suomalaisen yliopiston internetsivuilta. Mielipiteeni näistä valitsemistani säännöistä on, että nämä säännöt ovat hyvät , sillä nämä ovat selkeät eivätkä liian pitkät. Näen asian siten, että työyhteisölle laadittavien sääntöjen kuuluvat olla lyhyet ja ytimekkäät. Tällöin niiden ymmärrettävyys on paremmalla tasolla kuin pitkien ja epäselvien. Säännöt täytyy kirjata niin, että niiden mahdollinen tulkinnanvaraisuus on minimissä.

Näiden löytämieni sääntöjen sanoma keskittyy siihen, että oman järjen käyttö on sallittua. Sosiaalisen median välityksellä tieto leviää helposti, tästä syystä käyttäjän on syytä tarkoin miettiä, mitä tietoja itsestään ilmoittaa ja minkälaisia julkaisuja julkaisee. On kyseessä sitten työnantajaorganisaatio, perheenjäsen tai ystävä, on muiden osapuolten vahingoittaminen on vältettävä. Vastuu sosiaalisen median käytöstä on mielestäni kuitenkin käyttäjällä. On hyvä, että työnantajaorganisaatio laatii säännöt varsinkin, jos työnantajaorganisaatiolla on oma tili sosiaaliseen mediaan, jota henkilökunta ylläpitää. Kaikkien kannalta on kuitenkin parasta, että kaikki osapuolet pitävät huolen tietoturvasta, niin omasta kuin työnantajaorganisaationkin.