Itselleni tutuimmat sosiaalimedian palvelut ovat Facebook sekä Snapchat. Koska luultavammin eniten tunnetuin sosiaalisen median palvelu on Facebook, niin jätän sen nyt esittelyssä vähemmälle ja keskityn esittelemään Snapchatin.

Snapchat on mielestäni sosiaalisen median palveluista kiinnostavin, sillä sen käyttäjien jakamia mystoreja on päivän mittaan mukava seurata ja lisäksi sillä on helppo pitää yhteyttä myös omiin ystäviin. Snapchat sovellusta voi siis helposti käyttää jakaakseen tekstiä, viedoita ja kuvia, joko yksityisesti ystävälle/ystäville, tai vaihtoehtoisesti julkisesti kaikkien nähtäville. Snapchatissa voit seurata omia ystäviäsi tai ihan itselle tuntemattomien ihmisten julkiseksi asettamia mystoreja, jotka siis koostuvat videoista ja kuvista. Nämä mystoryt ovat nähtävissä yhden vuorokauden ajan, jonka jälkeen ne poistuvat palvelusta. Myös chatin puolella käydyt yksityiset keskustelut eivät ole enää jälkeen päin nähtävissä, vaan ne myös poistuvat. Snapchatissa on helppo seurata miten monta katselijaa oma mystory on saanut ja ketkä kaikki sen ovat katsoneet. Lisäksi sovellus ilmoittaa jos joku on mystoristasi ottanut kuvakaappauksen.

Facebook on maailmalla hyvin tunnettu, ja sen nykyään Facebookia selailemalla kyllä huomaa, sillä koko Facebook on melkeimpä täynnä vain eri yritysten mainoksia. Toiminta Facebookissa on muuttunut huomattavasti, sillä ennen siellä pystyttiin selkeästi seuraamaan ystäviä ja heidän kuulumisiaan, mutta nykyään se onkin mielestäni hankaloitunut kaiken maailman käyttäjien linkittämien videoiden ja yritysten mainoksien vuoksi.

Olen monesti miettinyt Instagramiin liittymistä,  joten nyt on tämän tehtävä ohella se oli ilmeisestikin tehtävä. Instrgramiin rekisteröityminen oli helppoa, ja sovellus tuntuukin hyvin selkeältä. Instagram on siis palvelu, johon ihmiset voivat lisätä kuviaan, ja niin sanotusti linkittää niitä muiden käyttäjien kuvien kanssa kirjoittamalla kuvaan avainsanan eteen #, esimerkiksi siis #Koulu. Tällöin kun käyttäjät etsivät minkälaisia julkaisuja tulee jonkin tietyn avainsanan takaa, on siellä kaikkien käyttäjien julkaisut, jotka kuvan yhetyteen ovat kirjoittaneet esimerkiksi #Koulu. Instagram on ottanut vaikutteita myös Snapchatistä, sillä siellä näyttää olen myös toiminto, johon voit laittaa Snapchatin tavoin mystorin näkyviin muille käyttjille vuorokaudeksi.

Näissä molemmissa sosiaalisen median sovelluksissa markkinointi näkyy vahvasti. Snapchatissa markkinointia on eri käyttäjien mystoryien välissä tulevat  mainosvideot. Instagramissa markkinointi on vielä enemmän nähtävillä, sillä mainontaa on niin kuvien muodossa kuin mystorien väleissä. Molemmilla palveluilla on käyttäjiä maailmanlaajuisesti, joka tarkoittaa, että nämä sosiaaliden media sovellukset ovat oiva väline organisaatioiden viestinnälle ja markkinoinnille.